Mogelijkheden Rouwspeech

Bij het overlijden van een dierbare zou de wereld eigenlijk even stil moeten staan. Helaas werkt dat zo niet en zijn er naast het verdriet ook praktische zaken te regelen.

Een van die zaken is een passend afscheid. Hoe dat afscheid er uitziet is heel persoonlijk. De wensen van de overledene spelen een rol maar ook de behoeften van de nabestaanden. Een mooi en waardig afscheid draagt bij tot de verwerking van het verlies. Een rouwspeech kan daar onderdeel van zijn.

Maar hoe schrijf je nu een goede rouwspeech wanneer je vol emoties zit? Ik kan u daarbij behulpzaam zijn. Voor mij gaat het niet om de lengte van de speech maar om de inhoud. De een zal voorkeur hebben voor een uitgebreide levensbeschrijving, de ander heeft genoeg aan enkele regels. Soms zijn een gedicht of een paar zinnen al voldoende om over te brengen wat de overledene heeft betekend. Ik hou rekening met uw persoonlijke wensen en zal deze verwerken in de speech.

Graag neem ik het zoeken naar de juiste woorden van u over door op een creatieve manier een rouwspeech voor u te schrijven en, indien gewenst, voor te lezen bij het afscheid. Neem geheel vrijblijvend contact op of bel gewoon even.

Condoleanceboekje

Wanneer een dierbare overlijdt is het nog altijd, in mijn ogen, een goed gebruik om een condoleancekaart te sturen. Bemoedigende, hartelijke woorden die troost geven en deel uitmaken van het levensverhaal van een dierbare. Wat doet u met de kaarten? Wegdoen is geen optie, dat voelt niet goed. Dus wat dan?

Coaching bij verlies

Iedereen maakt in zijn leven hoogtepunten en dieptepunten mee. Als mens hebben wij een bepaalde veerkracht waardoor wij hier goed mee om kunnen gaan. Maar soms gebeuren er dingen die volledig de rek eruit halen en steeds maar weer invloed hebben op ons denken, doen en laten.

Dit kan gebeuren wanneer er sprake is van onomkeerbaar verlies waardoor we te maken krijgen met rouw en het rouwproces.

Levensverhaal

Altijd al het idee gehad uw verhaal te vertellen? Laat uw verhaal dan niet verloren gaan. Denk niet “dat leest toch niemand” of “dat is de moeite niet waard om opgeschreven te worden”. Ieder verhaal is uniek en heeft zijn waarde. Of het nu om een heel levens- of ondernemersverhaal gaat of een bepaalde periode. Zorg dat u geen spijt krijgt dat uw ervaringen niet gedeeld zijn. Stel niet uit wat nu nog kan. Laat uw verhaal op een UNiKe wijze vastleggen. Ik doe het graag.